دوشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

همایش بین المللی «سیاست شعری علامه محمد اقبال لاهوری»

همایش بین المللی «سیاست شعری علامه محمد اقبال لاهوری» با همکاری مرکز پژوهشی توسعه اجتماعی آفرینش و مؤسسه مطالعات فارسی هند، در تاریخ دوم و سوم اسفند ۱۳۹۶ مصادف با ۲۱ و ۲۲ فوریه در دهلی نو برگزار شد. هر دو موسسه خصوصی و غیردولتی هستند که در زمینه علوم انسانی با تمرکز بر مباحث میان رشته ای علوم فعالیت می کنند. در این همایش نیز به افکار و آثار اقبال لاهوری از منظر رشته های گوناگون بویژه رشته های زبان و ادبیات فارسی و اردو و علوم سیاسی و فلسفه پرداخته شد.

در این همایش ۲۰ مقاله ارائه شد. مقاله‌های بیشتری آماده شده بود که به دلیل ضیق وقت ارائه نشدند. ارائه دهندگان مقالات، از کشورهای هندوستان، بنگلادش، اتریش، آمریکا و ایران بودند. آقایان دکترها: سید اختر حسین از دانشگاه جواهر لعل نهرو، محمد شهیدخان از دانشگاه الله‌آباد، مظفر عالم از دانشگاه EFL حیدرآباد، ارشد القادری از دانشگاه لکنو، اکرام‌الدین از دانشگاه جواهر لعل نهرو، غلام معین‌الدین از دانشگاه جواهر لعل نهرو، اخترخان از دانشگاه دهلی، عبدالحق از دانشگاه دهلی و خانم دکتر نسرین حسین از دانشگاه کلکته، محققان هندی حاضر در همایش بودند. آقایان زبیر دبیر دبیرستان مرشدآباد، دکتر ابوالکلام سرکر از دانشگاه داکا و دکتر عطاءالله از دانشگاه راجشاهی نمایندگان کشور بنگلادش بودند. آقای دکتر استفان پاپ از دانشگاه وینای اتریش و خانم پردیس مینوچهر از دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا در این همایش حضور داشتند. از ایران و به نمایندگی از طرف آفرینش نیز آقایان دکتر سیدخدایار مرتضوی، دکتر حسن آبنیکی و دکتر عبدالرسول حسنی فر و خانم¬ها دکتر ماندانا منگلی، دکتر آسیه ذبیح نیا و شهیندخت پاکزاد (دانشجوی دکترا) شرکت داشتند.

آقایان دکتر داوود فیرحی و دکتر داوود اسپرهم و دکتر سیدمحسن علوی پور و دکتر رضا اکبری نوری و دکتر فرامر میرزازاده و خانم دکتر گارنیه کشیشیان با وجود ارسال چکیده و بعضاً مقاله کامل امکان حضور درهمایش را نداشتند.

مطلب پیشنهادی

آخرین جلسه هم‌اندیشی ماهانه آفرینش در سال ۱۳۹۸

آخرین جلسه هم‌اندیشی ماهانه «مرکز پژوهشی توسعه اجتماعی آفرینش» در سال ١٣٩٨ در روز پنجشنبه اول اسفندماه ساعت ٩ تا ١١ در محل موزه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *